Jaki plecak do samolotu wybrać? - praktyczny poradnik
Jeśli nie chcesz lub nie możesz zabrać walizki na pokład samolotu lub do luku bagażowego, to plecak będzie świetną alternatywą. Jest bardziej poręczny, wygodniejszy do przenoszenia, zazwyczaj lżejszy, a z racji wielu przegród można w nim lepiej zorganizować swoje rzeczy. Dodatkowo, łatwiej jest się z nim poruszać po zatłoczonym lotnisku. Poza tym plecak jest oczywistym wyborem, gdy lecisz do innego kraju i zamierzasz podejmować się aktywności outdoorowych.
Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jaki plecak do samolotu wybrać. Sprawdź, jaka jest różnica między bagażem podręcznym a rejestrowanym oraz jakie wymiary powinien mieć plecak do samolotu w zależności od wybranej linii lotniczej. Podpowiemy Ci również, na jakie cechy warto zwrócić uwagę przy zakupie plecaka, ponieważ nie tylko jego wymiary są istotne.
Plecak jako bagaż podręczny a rejestrowany - jakie są różnice?
Gdy planujesz podróż samolotem, to jednym z pierwszych kroków, które powinieneś wykonać, jest zapoznanie się z zasadami dotyczącymi bagażu obowiązującymi w danej linii lotniczej. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na pojęcia takie jak: bagaż podręczny i bagaż rejestrowany, ponieważ znajomość różnic między nimi pomoże uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na lotnisku, takich jak dodatkowe opłaty.
Na przykład, jeśli Twój bagaż podręczny przekroczy dozwolone wymiary, to obsługa lotniska może nie zezwolić na wniesienie go na pokład samolotu. W takim przypadku konieczne będzie wykupienie opcji bagażu rejestrowanego. Dla osób, które kupiły bilety lotnicze ze względu na niską cenę, może to być spory problem — koszt zakupu bagażu rejestrowanego jest zazwyczaj wysoki i może przekraczać cenę samego biletu. Dlatego tak istotne jest dokładne zapoznanie się z polityką bagażową wybranego przewoźnika i zmierzenie oraz zważenie bagażu przed podróżą. Poniżej przedstawiamy różnice między bagażem podręcznym a rejestrowanym.
Bagaż podręczny
Bagaż podręczny możesz zabrać ze sobą na pokład samolotu. Musi on spełniać określone wymagania dotyczące wymiarów, aby zmieścił się pod siedzeniem lub w schowku nad głową. Tego typu bagaż dzielimy na bezpłatny i płatny. Jeśli uważasz, że potrzebujesz nieco większego plecaka, to możesz wykupić np. w Ryanair duży bagaż podręczny o maksymalnych wymiarach 55 x 40 x 20 cm, a w Wizz Air o wymiarach 55 x 40 x 23 cm. Poniżej prezentujemy standardowe wymiary bagażu podręcznego u znanych przewoźników:
- Wizz Air - 40 x 30 x 20 cm
- Ryanair - 40 x 30 x 20 cm
- LOT - 55 x 40 x 23 cm
- Lufthansa - 55 x 40 x 23 cm
- Air France - 40 x 30 x 15 cm
- British Airways - 40 x 30 x 15 cm
Wymiary oraz dopuszczalną wagę bagażu podręcznego można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych linii lotniczych. Przepisy te mogą ulegać zmianom, dlatego warto sprawdzić je bezpośrednio przed podróżą.
Bagaż rejestrowany
Bagaż rejestrowany odprawiasz na lotnisku, a przewożony jest w luku bagażowym. Po przylocie zostaje on umieszczony na taśmie przy odpowiednim stanowisku odbioru bagażu. Jest to bagaż, który przekracza dozwolone wymiary i wagę bagażu podręcznego, na przykład: duże walizki, plecaki wyprawowe czy torby. W przypadku bagażu rejestrowanego różnice w wymiarach i innych szczegółach mogą być znaczne, dlatego linie lotnicze zamieszczają szczegółowe informacje na ten temat na swoich oficjalnych stronach. Poniżej prezentujemy maksymalne wymiary bagażu rejestrowanego u znanych przewoźników:
- Wizz Air - 149 x 119 x 171 cm
- Ryanair - 55 cm × 40 cm × 20 cm oraz 80 x 120 x 120 cm
- LOT - zależy to od tego, czy lot jest krótkodystansowy, średniodystansowy, czy długodystansowy, a także od klasy, w której podróżujesz
- Lufthansa - bagaż rejestrowany to każdy, którego suma wymiarów przekracza 158 cm i/lub waga jest większa niż 23 kg (maks. 32 kg)
- Air France - suma wymiarów bagażu (długość, szerokość, głębokość) nie może przekraczać 158 cm
- British Airways - bagaż rejestrowany może mieć wymiary do 90 x 75 x 43 cm
Plecak na podróż samolotem - na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Poza wyborem odpowiedniego rozmiaru plecaka zgodnego z wymaganiami linii lotniczej warto wziąć pod uwagę kilka innych rzeczy. Jeśli zastanawiasz się, jaki plecak podręczny wybrać do samolotu, to zwróć uwagę na:
- Wytrzymałe materiały
Plecak do samolotu powinien być wykonany z wytrzymałych materiałów, takich jak Cordura czy poliester, które charakteryzują się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Nawet w kabinie samolotu łatwo o zahaczenia, przetarcia czy rozdarcia, dlatego wytrzymałe materiały sprawiają, że plecak jest mniej narażony na uszkodzenia. Oczywiście, jest to również istotne, jeśli po dotarciu do innego kraju czy miasta będziemy przez cały dzień podróżować z plecakiem, który dodatkowo będzie wypełniony wieloma rzeczami.
- Solidne zamki błyskawiczne
Warto zwrócić uwagę na jakość zamków błyskawicznych w plecaku. Muszą być one wytrzymałe, odporne na częste otwieranie i zamykanie. Nie powinny się również samoistnie rozsuwać.
- Niska waga plecaka
Ważnym aspektem przy wyborze plecaka do samolotu jest jego niska waga, aby nie zabierał cennych kilogramów z limitu bagażowego.
- Zewnętrzne kieszenie
Odpowiednio zaprojektowane kieszenie zewnętrzne są ważne ze względu na wygodny dostęp do często używanych przedmiotów, takich jak: dokumenty, telefon czy powerbank. Najlepiej byłoby, gdyby plecak do samolotu wyposażony był w co najmniej jedną większą kieszeń oraz dodatkowe mniejsze przegródki na drobne przedmioty.
- Pasy kompresyjne
Umożliwiają dostosowanie objętości plecaka do jego aktualnej zawartości. Można je rozszerzyć, gdy masz więcej rzeczy lub zacisnąć, gdy przenosisz ich mniej. Takie rozwiązanie pomaga lepiej wykorzystać przestrzeń w plecaku, utrzymać porządek i zapobiega przesuwaniu się przedmiotów.
Oferta plecaków do samolotu w MILITARY
Jeśli już wiesz, jaki plecak do samolotu wybrać, to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą w sklepie MILITARY. Znajdziesz tutaj wiele modeli plecaków renomowanych marek, takich jak: Mil-Tec, Wisport, Alpinus, Helikon czy Brandit. Wszystkie te plecaki charakteryzują się dużą wytrzymałością i świetnie sprawdzą się jako bagaż do samolotu, a później podczas miejskiego użytkowania, jak i w trakcie aktywności outdoorowych.














