Zestaw smarów rowerowych powinien składać się głównie z czegoś do czyszczenia łańcucha i kaset oraz olejku do konserwacji, a także z preparatu do teleskopów. Smar do czyszczenia (bardzo często jest to smar rowerowy w sprayu) ma za zadanie rozpuścić stary smar i pozostały brud, by przygotować metalowe części do nałożenia nowego olejku. Olejek konserwujący ma na celu zabezpieczenie łańcucha i kaset przed korozją oraz nadmiernym tarciem. Dzięki odpowiedniemu smarowaniu metal nie wyciera się i dłużej pozostaje w dobrej kondycji. Smarowanie i czyszczenie teleskopów jest również istotne, ale zachowaj tutaj szczególną ostrożność i zapoznaj się z instrukcjami w internecie lub zasięgnij porady w serwisie rowerowym. Nieuważna i nieodpowiednia konserwacja tego elementu może nieodwracalnie uszkodzić teleskopy i ich działanie nie będzie już takie, jak powinno.
Do wyczyszczenia łańcucha najlepszy będzie smar w sprayu do łańcucha rowerowego. Najlepiej zdjąć łańcuch, spsikać go odpowiednim preparatem, odczekać chwilę i przetrzeć suchą, czystą szmatką. Dobrze sprawdzają się do tego stare koszulki bawełniane. Pamiętaj także, by używając smaru do łańcucha rowerowego, który ma właściwości penetrujące, nie kierować strumienia na opony. Może je uszkodzić.
Do zestawu smarów rowerowych warto dorzucić także akcesoria, które pomogą w czyszczeniu naszego napędu. Może to być np. szczotka do czyszczenia łańcucha. Za każdym razem, gdy zabierasz się do konserwacji, szczotka idzie na pierwszy ogień, żeby oczyścić łańcuch z największego brudu.
Zaletą niektórych produktów z tej kategorii, np. Brunox do łańcuchów, jest fakt, że możesz także używać tych smarów do łańcucha w motocyklu, jeśli jesteś fanem nie tylko roweru. Decydując się na któryś z produktów, zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi przez producenta. Niektóre smary bowiem mogą chronić przed korozją nawet 3 lata po nałożeniu preparatu – w zamkniętym pomieszczeniu. Na zewnątrz, ale np. pod wiatą, mogą chronić do 1 roku, a pod gołym niebiem do 5 miesięcy. To nadal bardzo długo.
Jeśli szukasz smaru rowerowego w sprayu, to zwróć uwagę na jeszcze jedną rzecz. Jedni lubią jeździć latem, inni zimą, a są tacy, którzy jeżdżą cały rok. Pamiętaj o tym, że smary mogą być dedykowane na suche warunki lub na deszcz i błoto. Różnią się one wówczas np. gęstością. Są także smary uniwersalne, których możesz używać na każdą porę roku i pogodę. Warto jednak zdecydować się na dedykowane konkretnym warunkom wówczas, gdy wiesz, że szykuje Ci się wyprawa w deszczowe, chłodnie dni. Zabezpiecz i przygotuj wówczas rower na takie warunki, a komponenty na pewno odwdzięczą Ci się dłuższą żywotnością.
Jeśli nigdy nie konserwowaliście roweru sami, zapoznajcie się z podstawowymi zasadami, których warto się trzymać. Jedną z nich jest to, że nie zawsze trzeba płukać łańcuch i czyścić go całkowicie ze starego smaru. Popularne jest płukanie w benzynie ekstrakcyjnej, a nie zawsze jest to zalecane. Wynika to z tego, że łańcuch po takim płukaniu trudno jest doprowadzić do stanu fabrycznie nasmarowanego. Inną zasadą, której warto się trzymać, to zwracanie szczególnej uwagi, by smar nie dostał się na tarcze hamulcowe. Wiele osób na początku nie zdaje sobie sprawy z tego i celowo smaruje tarcze. Sprawia to, że hamowanie staje się nieskuteczne, ponieważ klocki ślizgają się po nasmarowanej tarczy. Jeśli zdarzy Ci się przez przypadek psiknąć smarem na tarcze, pamiętaj, by wyczyścić je specjalnym preparatem odtłuszczającym. Po więcej rad zajrzyj na fora i blogi, które dokładnie omawiają ten temat.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Military.pl i wybrania dla siebie odpowiedniego zestawu do konserwacji jednośladu.